Visa nyheter av typ

Helin: ”Debatten kring public service är naiv”


Debatten kring public service är sval, naiv och i stort ett obefintlig och därför behövs en kommission för att lyfta upp frågorna. Det var den allmänna uppfattningen under dagens hearing.
– Jag tar gärna en diskussion kring public service men det är få som hör av sig i verkligheten, menar Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT.

Mediebranschen är i kraftig förändring och begreppet public service är inte vad det en gång var. Det är utgångspunkten i skapandet av Public service-kommissionen och under fredagen hölls en första hearing kring ämnet.
Förutom ordförande Gunnar Strömblad och moderator Olov Carlsson fanns en rad ledande medieprofiler på plats. Charlotta Friberg, chefredaktör och vd för Uppsala Nya tidning, talade om de utmaningar som tidningshusen står inför med bland annat fallande annonsintäkter i print.
Friberg poängterade dock att majoriteten av annonsintäkterna fortfarande kommer från print och det är viktigt att ta med sig det i diskussionen.

”Sitter i blåbärsskogen”
Aftonbladet publisher Jan Helin menade att avsändaren inte längre är lika viktig för mediekonsumenten.
– Användaren mäter kvalité och det spelar ingen roll om det kommer från en granskande redaktion eller ett kommersiellt företag som erbjuder en tjänst. Många söktjänster gör detta mycket bättre än vad tidningshusen någonsin kommer att göra. Kolla Blocket till exempel.
Helin vill sära på begreppen marknadsföring och publishing i diskussionen och menar att debatten kring public service idag är naiv och inskränkt.
– Publishing handlar om att få besökare och läsare till dig och lyckas du inte med det har du stora problem. Frågan alla ställer sig är hur man når sina läsare och vet vad de gör just nu. Där är Facebook och Google bäst i dag och vi i mediehusen sitter fortfarande ute i blåbärsskogen.
Från public service sida var Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT, på plats. Efter terrordåden i Paris fick SVT kritik för att sändningarna kom igång för sent och det har använts som inlägg i den allmänna, bredare debatten kring public service. Ahlstrand höll med om att SVT var för sena upp med sändningen men ville samtidigt nyansera bilden.
– Vi var bland de första ut på nätet med nyheten och i undersökningar vi gjorde direkt efter säger svenska folket att SVT var den viktigaste informationskällan för dem kring Paris-dåden. Internetifieringen är oundviklig för public service, vi kan inte stänga in oss och måste följa utvecklingen.

Direkttexta tar kraft
Ahlstrand poängterade också att public service-bolagen har andra krav och uppgifter än de kommersiella bolagen.
– Vi direkttextade stora delar av sändningar under det första dygnet och syntolkade även en hel del. Det är lätt att underskatta hur svårt det är att direkttexta under en livesändning och det tar stora resurser men är också vårt uppdrag.
Sista talare ut var Gustaf Brusewitz, kommunikationsansvarig för Google Norden, som presenterade Googles syn på det nya medielandskapet, trender och public service.
– Vi går inte ut på nätet längre, vi lever på nätet. Samtidigt ska man komma ihåg att över 4 miljarder av världens befolkning fortfarande inte har fri gå tillgång till internet. När de får det kommer det att vara genom mobilen och då förändras strukturerna igen.

SE HELA LIVESÄNDNINGEN FRÅN HEARINGEN HÄR!

Bakom Public service-kommissionen står initiativtagarna Bonnier, Schibsted Sverige, Mittmedia, MTG, Bauer Media Group och Tidningsutgivarna och till ordförande har Gunnar Strömblad utsetts. Följande personer är ledamöter av kommissionen: Hans-Gunnar Axberger, Agneta Dreber, Mikaela Valtersson och Pelle Snickars.

Nästa hearing är den 27 januari – håll utkik på kommissionens hemsida för mer information!

Dela
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+